Heb jij oog voor dagelijkse kleine kwaliteit? (2/8)

Heb jij wel eens achter je bureau een notitie geschreven, gebaseerd op het idee dat ‘de burger’ centraal staatt? Als je daadwerkelijk in de netwerkdemocratie stapt (zoals de bestuurder in mijn vorige blog) merk je dat ‘de’ burger niet bestaat. Burgers hebben verschillende waardenoriëntaties en communicatiestijlen. Het onderzoeksbureau Motivaction doet daar al jaren onderzoek naar. Op basis van verschillen in waarden tussen mensen onderscheidt Motivaction vier verschillende burgerschapsstijlen:

• verantwoordelijkenBurgerschapsstijlen

• plichtsgetrouwen

• pragmatici

• buitenstaanders

In mijn eboek ‘Beter met burgers’ beschrijf ik deze vier verschillende stijlen. Ook vertel ik hoe je als professional aansluit bij de communicatiestijl van mensen met verschillende waardeoriëntaties. Dat klinkt misschien allemaal abstract. Maar het gaat juist over gewone situaties en gewone mensen. Dat merkte ik zelf in het dorp waar ik ben opgegroeid.

Ik ben geboren in een polderdorp in het Groene Hart. Mijn ouders hebben er bijna 55 jaar gewoond. Mijn moeder werkte als lerares op een basisschool en kende daardoor het halve dorp. Toen ze op hoge leeftijd te kampen kreeg met geheugenproblemen was het voor haar fijn om in een kleinschalige, vertrouwde omgeving te wonen. Samen met mijn vader deed ze boodschappen bij de slager en de groentenboer. Beiden kenden haar al jaren.

Elke vrijdag ging ze naar haar vertrouwde kapper toe. Toen het slechter met haar ging, kon ze haar pincode niet meer onthouden. Geen probleem: mijn vader liep later in de week bij de kapper langs om te betalen. Toen mijn moeder de straat niet meer zelf durfde oversteken, bracht de jongste kapster haar lopend naar huis, tot aan het tuinhek.

Mooie voorbeelden van ‘kleine kwaliteit’. Mensen die in een dorp wonen en elkaar kennen doen dat gewoon voor elkaar. Daar is geen keukentafelgesprek voor nodig. Je kunt die kwaliteit overigens ook in de stad treffen. Via Linkedin werd mijn aandacht gevestigd op een mooi filmpje over winkeliers in de stad Brugge. Ook daar zie je die essentiële kleine kwaliteit.

Volgens de theorie van Motivaction hebben de kapper en de slager een plichtsgetrouwe burgersschapsstijl. Deze mensen zetten zich niet in voor lokale energieprojecten en je treft ze niet aan op inspraakavonden. Maar ze richten zich wel op hun directe omgeving. Daar zijn ze maatschappelijk betrokken en actief. Burgers met deze stijl reageren op het moment dat duidelijk en concreet is wat er van hen verwacht wordt. Goed burgerschap is volgens hen: ‘de straat netjes houden, buren helpen, mensen aanspreken op ongewenst gedrag, naar de stembus gaan.’

Ongeveer 16% van de Nederlanders heeft deze burgerschapsstijl; het worden er volgens Motivaction wel minder. Ook wordt hun kwaliteit, die maatschappelijk heel belangrijk is, vaak niet gezien door beleidsmakers. Heb jij als professional oog voor de waarde van deze kleine kwaliteit in de samenleving? En neem je je bestuurder wel eens mee naar buiten om dat te laten zien? Natuurlijk vind ik het fijn als jij jouw ervaringen over dit thema deelt. Dat kan via mijn FacebookpaginaTwitter of LinkedIn. Tot snel!

Dit blog is het tweede in een reeks van acht over overheidsparticipatie en samenwerken met burgers. Wil je de hele reeks lezen? Abonneer je dan en je ontvangt (ongeveer 1x per week) het blog automatisch in je mailbox.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

5 thoughts on “Heb jij oog voor dagelijkse kleine kwaliteit? (2/8)