De veranderkunst van David Bowie

Ik beken het eerlijk. Ik ben in de ‘standaard’ valkuil van een zelfstandig ondernemer gestapt. Sinds half februari werk ik aan een drukke, prachtige opdracht voor een ministerie. Ook was ik nog actief in andere opdrachten. Er kwam ‘zomaar’ van alles op mijn pad.

Prachtig natuurlijk! Maar ook een valkuil dus. Ik ben vooral hard aan het werk geweest. Zelfs aan dit blog heb ik sinds februari niet meer geschreven. En dat terwijl ik zulke mooie ambities had voor een serie over favoriete verandermuziek! Ik heb het geduld van mijn lezers wel heel erg op de proef gesteld…….

Zelf-innovator

Vandaag pak ik de draad weer op, met een terugblik op de tentoonstelling die we bezochten over David Bowie in februari. Zelf ben ik niet echt een fan van de muziek van Bowie. Maar wat ik geweldig vind is de manier waarop hij zichzelf vanaf jonge leeftijd steeds opnieuw ‘uitvond’. In zijn muziek, in zijn kleding… Bowie1

Bowie werkte samen met andere grote kunstenaars aan prachtige creatieve producten. Als hij succesvol was met een album, herhaalde hij zichzelf niet. Steeds sloeg hij een nieuwe weg in.

Veranderkunst

Kunnen we als veranderaars in organisaties (en de wereld) iets leren van Bowie? Wat ik uit de tentoonstelling oppikte was in ieder geval:OPnieuw uitvinden

  • reageer niet alleen op verandering van buiten, maar durf vooral zelf een creatieve kracht in de wereld te zijn.
  • kies bewust met wie je samen wilt werken en creëren.
  • we kunnen allemaal een held zijn (al is het maar voor één dag).

Inspiratie

Ter afsluiting van deze blog natuurlijk een muziekfragment: het nummer Changes van Bowie. Toen ik op Facebook vroeg wat ieders favoriete nummer over veranderen was, scoorde deze hoog!

De laatste maanden komen er veel veranderingen op me af. Sommige mooi, sommige pijnlijk. Toch is Bowie een inspiratie. Je kunt jezelf altijd weer opnieuw uitvinden. Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie is. Hoe ziet jullie nieuwste creatie er uit?