Favoriete veranderkunde boeken (5): Leren samenwerken tussen organisaties

Er zat even wat tijd tussen mijn vorige blog en deze vanwege veel drukte en een pijnlijke schouder… maar nu dan eindelijk boek 5 uit mijn lijstje van favoriete veranderkunde boeken!

Het was lastig kiezen… maar ik heb gekozen voor het boek ‘Leren samenwerken tussen organisaties’. In mijn projecten ondersteun ik veel organisaties die samenwerken aan complexe maatschappelijke vraagstukken. Samenwerken lijkt dan gemakkelijk (iedereen heeft immers één doel?) maar toch komt iedereen flink wat hobbels tegen. Het is altijd mooi om te ervaren hoe een samenwerkingsverband kan groeien door het doormaken van die hobbels.

Het feit dat ik organisaties help met samenwerken betekent niet dat ik het zelf altijd gemakkelijk vind! Ik werk in een netwerk met andere zelfstandig ondernemers, Forzes. Daar voel ik me soms, ondanks alle ervaring, ook gewoon weer een beginner. Hecht ik aan mijn vrijheid, of investeer ik het netwerk? Geef ik alleen of haal ik er ook wat uit en hoe lang mag dat duren? En hoe zit het met de vorm? Wil ik op een losse manier samenwerken of zoek ik toch structuur?

Het boek ‘Leren samenwerken tussen organisaties’combineert theorie en praktische voorbeelden en geeft veel tools, modellen en checklists. Zo’n gereedschapskist is handig, want inmiddels heeft iedereen in zijn of haar werk wel te maken met allianties, netwerken, ketens of een strategisch partnership. In een samenwerkingsverband blijken er heel andere regels en logica te zijn dan binnen een organisatie. Hiërarchisch denken helpt daarbij niet. In dit korte filmpje licht één van de auteurs, Wilfried Opehij, dat nog eens toe.

Het boek helpt je om de regels van netwerklogica te doorzien. Het is opgebouwd aan de hand van vijf thema’s, die hieronder zijn verwoord als een stelling:

  • Zonder gedeelde ambitie geen duurzame samenwerking
  • Als er geen recht wordt gedaan aan de individuele belangen van alle partners valt de samenwerking vroeg of laat uit elkaar
  • Als partners ruimte nemen om elkaar beter te leren kennen en elkaar onbevangen te ontmoeten loopt de samenwerking beter
  • Het is belangrijk om een passende vorm te vinden, niet te zwaar en niet te licht, van goed vertrouwen maar niet naïef
  • Een betekenisvol samenwerkingsproces vraagt aandacht, energie, goede timing en een goede volgorde

Meer weten? Bel me dan of reageer via mijn Facebookpagina, Twitter of LinkedIn. In mijn volgende blog vat ik het lijstje van mijn vijf favoriete veranderkunde boeken nog eens samen. En ik ga aan de slag met het delen van de kennis die ik opdeed bij de internationale conferentie van management consultants eind september. Tot snel dus!

One thought on “Favoriete veranderkunde boeken (5): Leren samenwerken tussen organisaties

Comments are closed.