Vier woorden die het verschil maken bij je plannen voor 2015

Voor ondernemende mensen is dit misschien wel de mooiste tijd van het jaar. We mogen weer vooruit kijken naar een heel nieuw jaar en alle mogelijkheden die dat geeft om nieuwe dingen te creëren.

Als je ondernemend in het leven staat, bof je. Immers: in plaats van het leven te ondergaan voeg je er zelf ook iets nieuws aan toe. Dit is een natuurlijke tijd van het jaar om stil te staan en terug te kijken. Dat is in deze fase nóg belangrijker dan alweer nieuwe plannen maken. Vier woorden kunnen je daarbij helpen.

4 woorden die het verschil maken

Wat ging goed?

De eerste set van twee woorden draait om de vraag: wat ging goed?
Pak je agenda voor 2014 er nog eens bij en kijk naar voor jou belangrijke projecten, evenementen en nieuwe activiteiten. Wat ging goed en waar wil je meer van doen in 2015? Waarderend terugkijken is iets wat we vaak niet gewend zijn. Onze opvoeding en opleiding staat vaak in het teken van een focus op problemen en wat ánders moet. Dat is de reden dat veel mensen niet graag hun projecten evalueren. Ze weten immers dat er dan gesproken wordt over wat er fout ging en beter moet. Het is dus een kunst om waarderend terug te kijken op 2014. Wees daarbij aardig voor jezelf. En als je meer wilt weten over de waarderende benadering, mail of bel me dan even. Ik help je graag op weg.

Wat kan anders?

De tweede set van twee woorden draait om de vraag: wat kan anders? Natuurlijk zijn er in 2014 zaken gebeurd waarvan je kon leren. Misschien introduceerde je een nieuw product dat niet zo goed verkocht als je verwachtte. Een project liep wellicht spaak of duurde langer dan gepland. Die ene nieuwe klant heb je nog steeds niet binnengehaald. Kun je vaststellen waar er een kink in de kabel kwam? Ook in ‘mislukte’ projecten ging vaak veel goed, maar was er één factor die je een volgende keer anders zou doen. Bijvoorbeeld: je introduceerde je mooie product niet op het goede moment of bij de juiste groep klanten. Of: je project liep goed, maar je vergat met één cruciale groep te communiceren. Als je die ene factor die miste identificeert, kun je hier in 2015 je voordeel mee doen.

Ik ga vandaag zelf ook stil staan én vriendelijk terugkijken op 2014. Ik wens je nu alvast een ondernemend 2015 toe !