Organisaties staan bol van veranderingen. Als je gevraagd wordt een verandering in gang zetten ga je meteen van start, want er is haast. Er wordt een projectgroep gevormd, een tijdpad opgesteld en een document geschreven. Ergens halverwege loopt de verandering vaak vast. Er ontstaat frustratie en je bent gedwongen stil te staan. Wat ging er mis?
In mijn ervaring bestaat er iets als ‘goed beginnen’. Daarbij ga je niet meteen werken aan de oplossing, maar verken je eerst met de opdrachtgever het probleem. Is er wel een probleem? Of een symptoom van iets wat dieper ligt? Wie heeft energie om er iets aan te doen? Wat gebeurt er als je niets doet?
Dit wordt ‘eerst divergeren, dan convergeren’ genoemd. Eerst een stap achteruit, samen met de opdrachtgever kijken naar het probleem in zijn context. En pas daarna met een oplossing komen. Daarmee voorkom je dat je een verandering begint die gedoemd is vast te lopen. Wat daarbij werkt is dat je een aantal vragen paraat hebt die je bespreekt met je opdrachtgever. Daarmee kijk je samen of de condities voor een succesvolle verandering aanwezig zijn. Drie vragen die je kunt stellen zijn:
- Wie ligt er eigenlijk wakker van dit probleem?
- Wat is er al aan het probleem gedaan? Welk effect heeft dat gehad?
- Wat kan jij als opdrachtgever bijdragen om de verandering te laten slagen?
Als je dit soort vragen stelt, zul je merken dat ze indringend zijn. Ze leiden tot een gesprek waarin je samen beter zicht krijgt op het probleem, de veranderhistorie en de aanpak van de verandering.
Wil je meer handvatten om jouw verandering goed te starten of een vastgelopen proces weer in beweging te krijgen? Neem dan contact met mij op via info@connecta.nl. Ik help je graag.