Evalueren: verplicht nummer of leren in de praktijk?

Heb jij ook geleerd dat je projecten en veranderingen altijd moet evalueren? Vaak is dat een “verplicht nummer” in organisaties. Het kost veel tijd en levert elke keer dezelfde punten op. Jammer, want evalueren kan een effectieve manier zijn van praktijkleren. Zelf heb ik de ervaring dat een groep in een paar uur tijd een evaluatie kan maken die er echt toe doet.

Ik werk daarbij met “mini learning histories”. Die methode gaat ervan uit dat praktijkervaring de beste basis is om te leren. Terwijl individuen je exact kunnen vertellen wat er goed of fout ging bij veranderingen, worden deze ervaringen in de groep vaak niet gedeeld. Door van individuele verhalen een ‘gezamenlijk verhaal’ te maken, kan de groep en de organisatie leren. Hoe doen we dat hier, veranderen? En wat ‘werkt’ daar wel en niet aan?

Het samen maken van mini learning histories helpt om als groep verhalen over een project te reconstrueren. Het draagt bij aan het ontwikkelen van ‘collectief geheugen’ over vernieuwing. Wat werkt bij ons in de organisatie en wat juist niet?

Tijdens mijn studie Executive Change Management bij SIOO maakte ik kennis met deze bijzondere methodiek. Intussen heb ik die doorontwikkeld in een praktische minivorm en bij diverse organisaties toegepast. Elke keer is het weer verrassend om te ervaren dat dit een evaluatie oplevert die er echt toe doet. Geen verplicht nummer dus. Wil je hier meer over weten? Bel me dan (06 54233288).

Vind je het leuk om dit soort korte artikelen en praktische tips te lezen? Abonneer je dan op mijn nieuwsbrief.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *