Learning Histories: praktijkverhalen over verandering

Ervaring is de beste basis om te leren. Terwijl individuen je vaak exact kunnen vertellen wat er goed of fout ging bij veranderingen in organisaties, worden deze ervaringen in de groep meestal niet gedeeld. Door van individuele verhalen een ‘gezamenlijk verhaal’ te maken, kan de groep en de organisatie leren. Hoe doen we dat hier, veranderen? En wat ‘werkt’ daar wel en niet aan?

Het werken met Learning Histories is een methodiek die helpt om in organisaties verhalen over veranderingen te reconstrueren. Het draagt bij aan het ontwikkelen van ‘collectief geheugen’ over vernieuwing. De methodiek is bruikbaar om vermogens die een organisatie heeft, maar die men nog niet helemaal begrijpt, in kaart te brengen.

Tijdens mijn studie Executive Change Management bij SIOO maakte ik kennis met deze bijzondere methodiek en paste die ook toe. Ook wissel ik af en toe met collega-veranderaars hier ervaringen over uit. Hoe helpen learning histories bij collectief leren in organisaties als onderwijs, politie, bedrijfsleven? Wordt vervolgd!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *