Deze week vertelde iemand mij over een project in Zwolle met de naam “Buurtgeluk”. Wat een prachtige naam!
Uit wetenschapppelijk onderzoek blijkt dat mensen die een positief zelfbeeld hebben, zich aangetrokken voelen tot woonplaatsen, partners en beroepen die een overeenkomst met hun naam hebben. Dat heeft met de werking van het onderbewuste te maken. Voorbeelden zijn een ‘Bavaria-babe’ die Kastelein heet, Tandarts Beugel, kapper Roos en sales manager Hommel bij de Bijenkorf.
Zou het met projecten net zo werken? Zou een project dat Buurtgeluk heet daadwerkelijk meer geluk aantrekken? Zo ja, dan is het dus heel essentieel welke naam wij onze projecten geven.
Uit Europees onderzoek naar verandertrajecten bij de politie bleek dat projecten met een Engelse naam bij de Duitse Politie waren gedoemd te mislukken. Zo belangrijk kan de naamgeving van een project dus zijn.
Hoe bewust heb jij over de naam van jouw project nagedacht? En wat zegt dat over de kans dat anderen gelukkig worden van jouw project?