Serious gamen voor ketenpartners

Hangt jouw puber ook uren gamend op de bank? Onderzoek wijst uit dat kinderen die nu tussen de 10 en 15 jaar zijn, 10.000 uur online hebben gegamed tegen de tijd dat ze 21 zijn. Dat is interessant om twee redenen:

  • Scholieren zijn gemiddeld ook ongeveer 10.000 uur bezig met ‘leren’ in de klas. Dit betekent dat er een generatie aankomt die een hele extra opleiding heeft genoten naast hun reguliere schoolcarrière.
  • Wanneer iemand 10.000 uur in een activiteit heeft geïnvesteerd is hij daarna een ‘master’ in die activiteit.

Betekent dit dat leren en samenwerken voor de komende generatie gewoon een spel zal zijn?
Zo lang hoeven we misschien ook niet te wachten. Ook nu is er al veel aandacht voor simuleren, serious gaming en gamificatie in de wereld van veranderen en leren. In 2012 heb ik samen met een projectteam in de regio Oost een praktijkgerichte simulatie ontwikkeld bij de start van het nieuwe werkproces ‘ZSM’.

De ZSM-aanpak organiseert een snelle en betekenisvolle afhandeling van strafzaken. Het onderstaande filmpje geeft hiervan een beeld.

De ZSM-werkwijze betekent dat partners op een nieuwe manier samenwerken. De simulatie die we in 2012 hebben ontwikkeld bleek bij de start van het nieuwe werkproces goed te werken. Ook begin 2013 werd de simulatie nog een keer ‘gespeeld’ toen de ketenpartners van start gingen met het werkproces Jeugd.

Op dit moment wordt de simulatie opnieuw met groepen medewerkers uit alle betrokken organisaties uitgevoerd. Het blijkt een mooie manier om in één compacte ochtend of middag de kennis van medewerkers over hoe ZSM werkt te verdiepen. Ook ontstaat meer zicht op de eigen rol.

Zie jij ook mogelijkheden om werken en leren meer als een ‘spel’ vorm te geven?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *