Op het werk leren we steeds beter om succesverhalen te vertellen.
Ondernemers worden getraind in de ‘elevator pitch’.
Kun jij in 2 minuten vertellen wat je doet en welke waarde dat toevoegt voor wie?
Sollicitanten worden getraind in de STAR-methodiek.
Kun jij in 2 minuten vertellen over een Situatie, jouw Taak, je Aanpak en het Resultaat?
Nu we succesvol zijn met succesverhalen vergeten we dat er ook andere verhalen zijn in organisaties: de gruwelverhalen.
Wanneer maakte jij die enorme misser?
Wie blafte je destijds zó af, dat je het nu nog weet?
Wat speelde zich af in dat ene kantoor op de 3e verdieping?
Welk project kostte handenvol geld en draaide op een totale mislukking uit?
Gruwelverhalen op het werk worden niet gedeeld….. of alleen in het geniep.
Dat is jammer, want juist van wat er mis ging kunnen we veel leren.
We missen een methodiek, zoals de elevator pitch, die ons leert op het werk een gruwelverhaal op adembenemende wijze te vertellen.
Een gat in de markt?
Toch maar eens te rade gaan bij Edgar Allen Poe of Stephen King………
Als de gruwelverhalen niet verteld worden laat het wel meer ruimte voor roddels, intriges, achterdocht en achterklap. Als die breeduit bekend zijn geworden is dat wellicht ook zeer leerzaam voor een organisatie…. en minder eng 🙂